Październik – otwarte szkolenia online
Zapraszamy na październikowe webinary prowadzone przez pracowników Centrum Informacyjno-Bibliotecznego i Wydawnictwa UM w Łodzi. Wszystkie szkolenia są otwarte i przeznaczone dla całej społeczności akademickiej.
Dołącz tu: https://www.microsoft.com/microsoft-teams/join-a-meeting i wpisz dane dostępowe z tabeli poniżej. Opisy szkoleń znajdują się pod tabelą.
Data | Godzina | Tytuł szkolenia | Dostęp | Prowadzący |
4.10 | 10–11 | Licencje Creative Commons? Pierwsze słyszę! | Identyfikator: 320 691 100 762 Kod dostępu: Ya7x9i |
mgr Magdalena Kokosińska magdalena.kokosinska@umed.lodz.pl |
7.10 | 17–18 | Główka pracuje, czyli jak wyszukać pełen tekst artykułu (i go pobrać) | Identyfikator: 329 849 034 964 Kod dostępu: UuVymt |
mgr Magdalena Kokosińska magdalena.kokosinska@umed.lodz.pl |
17.10 | 11–12 | Prezentacja naukowa i poster | Identyfikator: 390 814 169 848 Kod dostępu: s4jiD8 |
mgr Magdalena Kokosińska magdalena.kokosinska@umed.lodz.pl |
22.10 | 10–11 | *Licencje Creative Commons? Pierwsze słyszę! | Identyfikator: 368 209 608 961 Kod dostępu: rEchQx |
mgr Magdalena Kokosińska magdalena.kokosinska@umed.lodz.pl |
23.10 | 10–11 | *Publikowanie otwarte. Jak wybrać dobre czasopismo do publikacji? [warsztaty] | Identyfikator: 355 592 789 002 Kod dostępu: NcZDWq |
mgr Agnieszka Goszczyńska agnieszka.goszczynska@umed.lodz.pl |
25.10 | 10–11 | *Jeśli nie bazy, to co? Otwarte zasoby w pracy studenta i naukowca | Identyfikator: 313 207 464 226 Kod dostępu: cnuRJh |
mgr Magdalena Kokosińska magdalena.kokosinska@umed.lodz.pl |
28.10 | 17–18 | Od zera do… artykułu – praca nad tekstem naukowym | Identyfikator: 327 260 437 563 Kod dostępu: pNfRVZ |
mgr Magdalena Kokosińska magdalena.kokosinska@umed.lodz.pl |
29.10 | 10–11 | Bibliografia bez stresu: EndNote dla każdego | Identyfikator: 347 779 622 950 Kod dostępu: dKNBna |
mgr Kamila Przegalińska, mgr Karolina Wójcikowska kamila.przegalinska@umed.lodz.pl |
*Warsztat zorganizowany w ramach obchodów Międzynarodowego Tygodnia Otwartego Dostępu (21–27.10.2024). Ubiegłoroczny temat przewodni – „Społeczność ponad komercjalizacją” – będzie kontynuowany w tej edycji.
OPISY SZKOLEŃ
Licencje Creative Commons? Pierwsze słyszę!
Jeśli nie wiesz, czym są Creative Commons, słyszysz tę nazwę pierwszy raz lub być może kiedyś obiła Ci się o uszy, ale już dawno zapomniałeś, o co chodzi – ten webinar jest dla Ciebie. Poznasz podstawowe, ale również najważniejsze informacje związane z polskim prawem autorskim, z budową i rodzajami licencji, a także dowiesz się, gdzie szukać darmowych (i legalnych!) materiałów opublikowanych na licencjach. Podpowiem Ci też, jak opublikować na licencji CC własny materiał: artykuł, fotografię, grafikę, ikonę, a nawet cały podręcznik lub plik muzyczny. Zahaczymy także o temat sztucznej inteligencji (AI).
Główka pracuje, czyli jak wyszukać pełen tekst artykułu (i legalnie go pobrać)
Szkolenie przeznaczone dla osób, które w swojej codziennej pracy i nauce potrzebują pełnych tekstów artykułów naukowych. Zaprezentujemy dwa podstawowe narzędzia dostępne z poziomu sieci uniwersyteckiej: Full Text Finder i BrowZine, a także podpowiemy, w jakich bazach dostępnych w Internecie warto szukać wartościowych tekstów medycznych w pełnym tekście, często recenzowanych, jak również preprintów.
A jeśli zawiodą wszystkie drogi, podrzucimy garść wskazówek, co zrobić, gdy PDF, który znaleźliśmy, jest płatny.
Prezentacja naukowa i poster
Szkolenie omawia cechy dobrej prezentacji naukowej, która powinna być zaledwie i aż tłem do wystąpienia (np. podczas konferencji). Podpowiemy, jak budować slajdy, by były jasne i czytelne, a także w jaki sposób zaciekawić odbiorcę, nawet jeśli temat, który prezentujemy, jest skomplikowany. Zajmiemy się także posterem (plakatem) – jego budową i warstwą wizualną. Na koniec podpowiemy, z jakich narzędzi można skorzystać, by ułatwić sobie pracę (szablony).
Publikowanie otwarte. Jak wybrać dobre czasopismo do publikacji?
Spotkanie jest poświęcone publikowaniu naukowemu. Uczestnicy dowiedzą się, jak znaleźć czasopisma najlepiej nadające się do publikowania artykułów i unikać czasopism drapieżnych. Udział w szkoleniu pozwoli rozwinąć umiejętności krytycznego myślenia.
Uwaga! Szkolenie ma wymiar praktyczny i formę warsztatową. Uczestnicy są proszeni o przygotowanie: tytułu, abstraktu i słów kluczowych przykładowego artykułu, którym chcieliby się zająć.
Jeśli nie bazy, to co? Otwarte zasoby w pracy studenta i naukowca
Na webinarze pokażemy najciekawsze otwarte zasoby:
- portale naukowe uniwersytetów z całego świata,
- otwarte podręczniki, scenariusze zajęć, quizy,
- kursy i szkolenia dostępne dla każdego,
- bazy zdjęć, obrazów (w tym medycznych), podcastów (także naukowych), muzyki,
- repozytoria z artykułami naukowymi i danymi badawczymi,
- biblioteki cyfrowe – polskie i światowe zasoby instytucji kultury i nauki.
Wszystkie te materiały wspomagają proces dydaktyczny, mogą być przydatne podczas wykładów i ćwiczeń ze studentami, ale też podczas gromadzenia materiałów (piśmiennictwa, źródeł) do bibliografii w pracach naukowych.
Od zera do… artykułu – praca nad tekstem naukowym
Szkolenie dla wszystkich, którzy piszą teksty naukowe, zwłaszcza artykuły lub monografie. Zajmiemy się m.in.:
- strukturą tekstu naukowego,
- stylami bibliograficznymi,
- językiem (poprawnością i stylem naukowym),
- źródłami literatury naukowej i kwestią ich selekcji,
- problemem wyboru odpowiedniego czasopisma/wydawnictwa do publikacji swojego tekstu.
Zapraszamy szczególnie studentów i pracowników naukowych, a także wszystkich zainteresowanych tematem.
Bibliografia bez stresu: EndNote dla każdego
EndNote to narzędzie szczególnie przydatne przy pisaniu prac dyplomowych, artykułów naukowych (w tym przeglądów systematycznych) czy książek. Dzięki temu menadżerowi bibliografii zarządzanie źródłami staje się prostsze i bardziej efektywne. Podczas szkolenia pokażemy, jak szybko i sprawnie z niego korzystać.