Aktualności

Październik – otwarte szkolenia online

Zapraszamy na październikowe webinary prowadzone przez pracowników Centrum Informacyjno-Bibliotecznego i Wydawnictwa UM w Łodzi. Wszystkie szkolenia są otwarte i przeznaczone dla całej społeczności akademickiej.

Dołącz tu: https://www.microsoft.com/microsoft-teams/join-a-meeting i wpisz dane dostępowe z tabeli poniżej. Opisy szkoleń znajdują się pod tabelą.

Data Godzina Tytuł szkolenia Dostęp Prowadzący
4.10 10–11 Licencje Creative Commons? Pierwsze słyszę! Identyfikator:
320 691 100 762

Kod dostępu: Ya7x9i

mgr Magdalena Kokosińska
magdalena.kokosinska@umed.lodz.pl
7.10 17–18 Główka pracuje, czyli jak wyszukać pełen tekst artykułu (i go pobrać) Identyfikator:
329 849 034 964

Kod dostępu: UuVymt

mgr Magdalena Kokosińska
magdalena.kokosinska@umed.lodz.pl
17.10 11–12 Prezentacja naukowa i poster Identyfikator:
390 814 169 848

Kod dostępu: s4jiD8

mgr Magdalena Kokosińska
magdalena.kokosinska@umed.lodz.pl
22.10 10–11 *Licencje Creative Commons? Pierwsze słyszę! Identyfikator:
368 209 608 961

Kod dostępu: rEchQx

mgr Magdalena Kokosińska
magdalena.kokosinska@umed.lodz.pl
23.10 10–11 *Publikowanie otwarte. Jak wybrać dobre czasopismo do publikacji? [warsztaty] Identyfikator:
355 592 789 002

Kod dostępu: NcZDWq

mgr Agnieszka Goszczyńska
agnieszka.goszczynska@umed.lodz.pl
25.10 10–11 *Jeśli nie bazy, to co? Otwarte zasoby w pracy studenta i naukowca Identyfikator:
313 207 464 226

Kod dostępu: cnuRJh

mgr Magdalena Kokosińska
magdalena.kokosinska@umed.lodz.pl
28.10 17–18 Od zera do… artykułu – praca nad tekstem naukowym Identyfikator:
327 260 437 563

Kod dostępu: pNfRVZ

mgr Magdalena Kokosińska
magdalena.kokosinska@umed.lodz.pl
29.10 10–11 Bibliografia bez stresu: EndNote dla każdego Identyfikator:
347 779 622 950

Kod dostępu: dKNBna

mgr Kamila Przegalińska,
mgr Karolina Wójcikowska

kamila.przegalinska@umed.lodz.pl
karolina.wojcikowska@umed.lodz.pl

*Warsztat zorganizowany w ramach obchodów Międzynarodowego Tygodnia Otwartego Dostępu (21–27.10.2024). Ubiegłoroczny temat przewodni – „Społeczność ponad komercjalizacją” – będzie kontynuowany w tej edycji.

 

OPISY SZKOLEŃ

Licencje Creative Commons? Pierwsze słyszę!

Jeśli nie wiesz, czym są Creative Commons, słyszysz tę nazwę pierwszy raz lub być może kiedyś obiła Ci się o uszy, ale już dawno zapomniałeś, o co chodzi – ten webinar jest dla Ciebie. Poznasz podstawowe, ale również najważniejsze informacje związane z polskim prawem autorskim, z budową i rodzajami licencji, a także dowiesz się, gdzie szukać darmowych (i legalnych!)  materiałów opublikowanych na licencjach. Podpowiem Ci też, jak opublikować na licencji CC własny materiał: artykuł, fotografię, grafikę, ikonę, a nawet cały podręcznik lub plik muzyczny. Zahaczymy także o temat sztucznej inteligencji (AI).

 

Główka pracuje, czyli jak wyszukać pełen tekst artykułu (i legalnie go pobrać)

Szkolenie przeznaczone dla osób, które w swojej codziennej pracy i nauce potrzebują pełnych tekstów artykułów naukowych. Zaprezentujemy dwa podstawowe narzędzia dostępne z poziomu sieci uniwersyteckiej: Full Text Finder i BrowZine, a także podpowiemy, w jakich bazach dostępnych w Internecie warto szukać wartościowych tekstów medycznych w pełnym tekście, często recenzowanych, jak również preprintów.

A jeśli zawiodą wszystkie drogi, podrzucimy garść wskazówek, co zrobić, gdy PDF, który znaleźliśmy, jest płatny.

 

Prezentacja naukowa i poster

Szkolenie omawia cechy dobrej prezentacji naukowej, która powinna być zaledwie i aż tłem do wystąpienia (np. podczas konferencji). Podpowiemy, jak budować slajdy, by były jasne i czytelne, a także w jaki sposób zaciekawić odbiorcę, nawet jeśli temat, który prezentujemy, jest skomplikowany. Zajmiemy się także posterem (plakatem) – jego budową i warstwą wizualną. Na koniec podpowiemy, z jakich narzędzi można skorzystać, by ułatwić sobie pracę (szablony).

 

Publikowanie otwarte. Jak wybrać dobre czasopismo do publikacji?

Spotkanie jest poświęcone publikowaniu naukowemu. Uczestnicy dowiedzą się, jak znaleźć czasopisma najlepiej nadające się do publikowania artykułów i unikać czasopism drapieżnych. Udział w szkoleniu pozwoli rozwinąć umiejętności krytycznego myślenia.

Uwaga! Szkolenie ma wymiar praktyczny i formę warsztatową. Uczestnicy są proszeni o przygotowanie: tytułu, abstraktu i słów kluczowych przykładowego artykułu, którym chcieliby się zająć.

 

Jeśli nie bazy, to co? Otwarte zasoby w pracy studenta i naukowca

Na webinarze pokażemy najciekawsze otwarte zasoby:

  • portale naukowe uniwersytetów z całego świata,
  • otwarte podręczniki, scenariusze zajęć, quizy,
  • kursy i szkolenia dostępne dla każdego,
  • bazy zdjęć, obrazów (w tym medycznych), podcastów (także naukowych), muzyki,
  • repozytoria z artykułami naukowymi i danymi badawczymi,
  • biblioteki cyfrowe – polskie i światowe zasoby instytucji kultury i nauki.

Wszystkie te materiały wspomagają proces dydaktyczny, mogą być przydatne podczas wykładów i ćwiczeń ze studentami, ale też podczas gromadzenia materiałów (piśmiennictwa, źródeł) do bibliografii w pracach naukowych.

 

Od zera do… artykułu – praca nad tekstem naukowym

Szkolenie dla wszystkich, którzy piszą teksty naukowe, zwłaszcza artykuły lub monografie. Zajmiemy się m.in.:

  • strukturą tekstu naukowego,
  • stylami bibliograficznymi,
  • językiem (poprawnością i stylem naukowym),
  • źródłami literatury naukowej i kwestią ich selekcji,
  • problemem wyboru odpowiedniego czasopisma/wydawnictwa do publikacji swojego tekstu.

Zapraszamy szczególnie studentów i pracowników naukowych, a także wszystkich zainteresowanych tematem.

 

Bibliografia bez stresu: EndNote dla każdego

EndNote to narzędzie szczególnie przydatne przy pisaniu prac dyplomowych, artykułów naukowych  (w tym przeglądów systematycznych) czy książek. Dzięki temu menadżerowi bibliografii zarządzanie źródłami staje się prostsze i bardziej efektywne. Podczas szkolenia pokażemy, jak szybko i sprawnie z niego korzystać.

2024 © Uniwersytet Medyczny w Łodzi