Listopad – otwarte szkolenia online
Zapraszamy na listopadowe webinary prowadzone przez pracowników Centrum Informacyjno-Bibliotecznego i Wydawnictwa UM w Łodzi. Wszystkie szkolenia są otwarte i przeznaczone dla całej społeczności akademickiej.
Istnieje możliwość otrzymania zaświadczenia o uczestnictwie w webinarze (po spotkaniu proszę wysłać do prowadzącego e-mail z prośba o wystawienie certyfikatu).
Dołącz tu: https://www.microsoft.com/microsoft-teams/join-a-meeting i wpisz dane dostępowe z tabeli poniżej. Opisy szkoleń znajdują się pod tabelą.
Data | Godzina | Tytuł szkolenia | Dostęp | Prowadzący |
5.11 | 12.00–13.30 | Strategie aktywizacji słuchaczy z wykorzystaniem narzędzi online – Canva | Identyfikator spotkania: 315 510 450 698
Kod dostępu: HePm7L |
mgr Anna Sikorska anna.sikorska@umed.lodz.pl |
6.11 | 10.00–11.00 | Publikowanie otwarte. Jak wybrać dobre czasopismo do publikacji? | Identyfikator spotkania: 336 951 356 888
Kod dostępu: cGKzUY |
mgr Agnieszka Goszczyńska
agnieszka.goszczynska@umed.lodz.pl |
6.11 | 12.00–13.30 | Strategie aktywizacji słuchaczy z wykorzystaniem narzędzi online – Mentimeter | Identyfikator spotkania: 312 995 904 510
Kod dostępu: 8WCChh |
mgr Anna Sikorska anna.sikorska@umed.lodz.pl |
7.11 | 10.00–11.00 | PublicUM – baza informacji o dorobku i osiągnięciach pracowników UMED | Identyfikator spotkania: 313 854 103 637
Kod dostępu: KFcVhM |
mgr Anna Radomska anna.radomska@umed.lodz.pl |
12.11 | 10.00–11.00 | Główka pracuje, czyli jak wyszukać pełen tekst artykułu (i go pobrać) | Identyfikator spotkania: 350 209 429 094
Kod dostępu: mfVM3M |
mgr Magdalena Kokosińska magdalena.kokosinska@umed.lodz.pl |
14.11 | 11.00–12.30 | Licencje Creative Commons? Pierwsze słyszę! | Identyfikator spotkania: 398 473 333 032
Kod dostępu: C3P2gM |
mgr Magdalena Kokosińska magdalena.kokosinska@umed.lodz.pl |
15.11 | 12.00–13.00 | Procedowanie finansowania publikacji | Identyfikator spotkania: 327 012 859 489
Kod dostępu: MY8Kza |
mgr Marcin Laskowski marcin.laskowski@umed.lodz.pl |
18.11 | 10.00–11.00 | Impact Factor – jak wyszukać wiarygodne informacje o wartości czasopisma | Identyfikator spotkania: 374 396 777 131
Kod dostępu: HE3L2k |
mgr Anna Radomska
anna.radomska@umed.lodz.pl |
19.11 | 11.00–12.00 | Analiza bibliometryczna – najważniejsze informacje dla pracowników UMED | Identyfikator spotkania: 374 815 572 964
Kod dostępu: a4mppN |
mgr Aleksandra Andrzejewska aleksandra.andrzejewska@umed.lodz.pl |
20.11 | 10.00–11.00 | Procedowanie finansowania publikacji | Identyfikator spotkania: 398 464 943 762
Kod dostępu: rgMnnc |
mgr Agnieszka Goszczyńska agnieszka.goszczynska@umed.lodz.pl |
21.11 | 10.00–11:30 | Od zera do… artykułu – praca nad tekstem naukowym | Identyfikator spotkania: 364 659 349 871
Kod dostępu: dkdqTs |
mgr Magdalena Kokosińska
magdalena.kokosinska@umed.lodz.pl |
22.11 | 10.00–11.00 | Jeśli nie bazy, to co? Otwarte zasoby w pracy studenta i naukowca | Identyfikator spotkania: 342 733 358 651
Kod dostępu: SLva5P |
mgr Magdalena Kokosińska
magdalena.kokosinska@umed.lodz.pl |
25.11 | 17.00–18.30 | Prezentacja naukowa i poster | Identyfikator spotkania: 375 026 699 361
Kod dostępu: wyhufp |
mgr Magdalena Kokosińska
magdalena.kokosinska@umed.lodz.pl |
27.11 | 10.00–11.00 | Bibliografia bez stresu: EndNote dla każdego. Cz. 1 | Identyfikator spotkania: 374 248 793 760
Kod dostępu: avZHhT |
mgr Karolina Wójcikowska karolina.wojcikowska@umed.lodz.pl
mgr Kamila Przegalińska kamila.przegalinska@umed.lodz.pl |
29.11 | 10.00–11.00 | Procedowanie finansowania publikacji | Identyfikator spotkania: 339 734 268 760
Kod dostępu: qp6Gqg |
mgr Agnieszka Goszczyńska
agnieszka.goszczynska@umed.lodz.pl |
OPISY SZKOLEŃ
Strategie aktywizacji słuchaczy z wykorzystaniem narzędzi online – Mentimeter
Chcesz włączyć swoich odbiorców w proces powstawania prezentacji, przeprowadzić ankietę na żywo lub sprawdzić ich wiedzę w quizie online? Mentimeter sprawdzi się tu doskonale!
Celem szkolenia jest zapoznanie uczestników z podstawowymi funkcjonalnościami aplikacji Mentimeter, która angażuje uczestników prezentacji, szkoleń i wykładów. Dodatkowo, uczestnicy poznają podstawowe pojęcia związane z gamifikacją w edukacji, czyli procesem wykorzystywania elementów gier w przekazywaniu wiedzy.
Szkolenie skierowane jest dla osób, które dotychczas nie miały styczności z narzędziem i chciałyby urozmaicić swoje prezentacje lub zajęcia dydaktyczne o elementy gamifikacji oraz zaktywizować swoich odbiorców. Do udziału zapraszam zatem wszystkie osoby zainteresowane. Szkolenie będzie miało charakter warsztatowy, dlatego przed dołączeniem zachęcam do założenia darmowego konta w Mentimeterze.
Publikowanie otwarte. Jak wybrać dobre czasopismo do publikacji?
Spotkanie jest poświęcone publikowaniu naukowemu. Uczestnicy dowiedzą się, jak znaleźć czasopisma najlepiej nadające się do publikowania artykułów i unikać czasopism drapieżnych. Udział w szkoleniu pozwoli rozwinąć umiejętności krytycznego myślenia.
Uwaga! Szkolenie ma wymiar praktyczny i formę warsztatową. Uczestnicy są proszeni o przygotowanie: tytułu, abstraktu i słów kluczowych swojego przykładowego artykułu.
Strategie aktywizacji słuchaczy z wykorzystaniem narzędzi online – Canva
Korzystasz z jednego szablonu z PowerPointa od lat, a posty na Facebooka przygotowujesz za pomocą Painta? Zrób to lepiej, szybciej i atrakcyjniej z Canvą!
Celem szkolenia jest zapoznanie uczestników z podstawowymi funkcjonalnościami aplikacji Canva, która uatrakcyjnia przekaz i pomaga w aktywizacji odbiorców prezentacji, szkoleń czy wykładów. Jest też prostym narzędziem do tworzenia grafik, m.in. do mediów społecznościowych. Dodatkowo uczestnicy będą mieli okazję poznać podstawowe zagadnienia związane z grafiką komputerową i komunikacją wizualną.
Szkolenie skierowane jest do osób, które dotychczas nie miały styczności z narzędziem i chciałyby poprawić estetykę swoich projektów, np. prezentacji multimedialnych, oraz poznać możliwości współpracy w Canvie. Do udziału zapraszam zatem wszystkie osoby zainteresowane. Szkolenie będzie miało charakter warsztatowy, dlatego przed dołączeniem zachęcam do założenia darmowego konta w Canvie.
PublicUM – baza informacji o dorobku i osiągnięciach pracowników UMED
Uczestnicy szkolenia dowiedzą się, jakie publikacje i aktywności można zgłaszać do bazy PublicUM oraz gdzie i jak należy to zrobić. Nauczą się również, jak wyszukać swój profil naukowca w PublicUM oraz jak sprawdzić, które dane są w nim zarejestrowane.
Zakres szkolenia:
- dostęp do bazy PublicUM
- nawigacja po stronie www PublicUM
- dane rejestrowane w profilu naukowca
- aplikacja AP 10.02 w Process Portalu
- zgłaszanie dorobku w Process Portalu: publikacje, aktywności zawodowe, osiągnięcia zawodowe (nagrody), konferencje organizowane przez Uczelnię
- najważniejsze elementy przy zgłaszaniu dorobku – na co należy zwrócić szczególną uwagę
- aktywności zawodowe w PublicUM a System Okresowej Oceny Nauczycieli (SOON).
Główka pracuje, czyli jak wyszukać pełen tekst artykułu (i legalnie go pobrać)
Szkolenie przeznaczone dla osób, które w swojej codziennej pracy i nauce potrzebują pełnych tekstów artykułów naukowych. Zaprezentujemy dwa podstawowe narzędzia dostępne z poziomu sieci uniwersyteckiej: Full Text Finder i BrowZine, a także podpowiemy, w jakich bazach dostępnych w Internecie warto szukać wartościowych tekstów medycznych w pełnym tekście, często recenzowanych, jak również preprintów.
A jeśli zawiodą wszystkie drogi, podrzucimy garść wskazówek, co zrobić, gdy PDF, który znaleźliśmy, jest płatny.
Licencje Creative Commons? Pierwsze słyszę!
Jeśli nie wiesz, czym są Creative Commons, słyszysz tę nazwę pierwszy raz lub być może kiedyś obiła Ci się o uszy, ale już dawno zapomniałeś, o co chodzi – ten webinar jest dla Ciebie. Poznasz podstawowe, ale również najważniejsze informacje związane z polskim prawem autorskim, z budową i rodzajami licencji, a także dowiesz się, gdzie szukać darmowych (i legalnych!) materiałów opublikowanych na licencjach. Podpowiem Ci też, jak opublikować na licencji CC własny materiał: artykuł, fotografię, grafikę, ikonę, a nawet cały podręcznik lub plik muzyczny.
Procedowanie finansowania publikacji
Szkolenie prowadzone przez jednostkę merytoryczna ds. publikacji. Spotkanie ma wymiar praktyczny. Uczestnicy dowiedzą się, jak składać zapotrzebowanie na publikacje naukowe w AP05- zakupy.
Impact Factor – jak wyszukać wiarygodne informacje o wartości czasopisma
Uczestnicy szkolenia dowiedzą się, jak rozpoznać, że informacja o wskaźniku IF na stronie wydawcy nie jest wiarygodna, poznają także bazę Journal Citation Reports firmy Clarivate, która jest głównym źródłem informacji o IF oraz nauczą się wyszukiwać wartość Impact Factor dla poszczególnych lat.
Zakres szkolenia:
- czym jest wskaźnik Impact Factor
- dostęp zdalny do bazy Journal Citation Reports
- nawigacja po bazie JCR
- zasady wyszukiwania w bazie
- odszukiwanie danych o historycznej wartości Impact Factor
- sprawdzanie wartości kwartyli
- czasopisma bez Impact Factor indeksowane w bazie JCR
- weryfikowanie danych ze stron wydawców czasopism.
Analiza bibliometryczna
Na szkoleniu pokażemy między innymi, czym jest analiza bibliometryczna, na podstawie czego jest sporządzana oraz które publikacje są punktowane. Zaprezentujemy również, jak pobrać raport dorobku z profilu naukowca w bazie PublicUM.
Zakres szkolenia:
- czym jest analiza bibliometryczna
- na podstawie jakich źródeł sporządzane są analizy
- jakie wskaźniki liczbowe są brane pod uwagę przy wyliczeniach
- co jest punktowane
- szablony dokumentów
- pobieranie raportu dorobku pracownika z bazy PublicUM.
Od zera do… artykułu – praca nad tekstem naukowym
Szkolenie dla wszystkich, którzy piszą teksty naukowe, zwłaszcza artykuły lub monografie. Zajmiemy się m.in.:
- strukturą tekstu naukowego,
- stylami bibliograficznymi,
- językiem (poprawnością i stylem naukowym),
- źródłami literatury naukowej i kwestią ich selekcji,
- problemem wyboru odpowiedniego czasopisma/wydawnictwa do publikacji swojego tekstu.
Zapraszamy szczególnie studentów i pracowników naukowych, a także wszystkich zainteresowanych tematem.
Jeśli nie bazy, to co? Otwarte zasoby w pracy studenta i naukowca
Na webinarium pokażemy najciekawsze otwarte zasoby:
- portale naukowe uniwersytetów z całego świata,
- otwarte podręczniki, scenariusze zajęć, quizy,
- kursy i szkolenia dostępne dla każdego,
- bazy zdjęć, obrazów (w tym medycznych), podcastów (także naukowych), muzyki,
- repozytoria z artykułami naukowymi i danymi badawczymi,
- biblioteki cyfrowe – polskie i światowe zasoby instytucji kultury i nauki.
Wszystkie te materiały wspomagają proces dydaktyczny, mogą być przydatne podczas wykładów i ćwiczeń ze studentami, ale też podczas gromadzenia materiałów (piśmiennictwa, źródeł) do bibliografii w pracach naukowych.
Prezentacja naukowa i poster
Szkolenie omawia cechy dobrej prezentacji naukowej, która powinna być zaledwie i aż tłem do wystąpienia (np. podczas konferencji). Podpowiemy, jak budować slajdy, by były jasne i czytelne, a także w jaki sposób zaciekawić odbiorcę, nawet jeśli temat, który prezentujemy, jest skomplikowany. Zajmiemy się także posterem (plakatem) – jego budową i warstwą wizualną. Na koniec podpowiemy, z jakich narzędzi można skorzystać, by ułatwić sobie pracę (szablony).
Bibliografia bez stresu: EndNote dla każdego
EndNote to narzędzie szczególnie przydatne przy pisaniu prac dyplomowych, artykułów naukowych
(w tym przeglądów systematycznych) czy książek. Dzięki temu menadżerowi bibliografii zarządzanie źródłami staje się prostsze i bardziej efektywne.
W trakcie szkolenia zaprezentujemy, jak szybko i sprawnie korzystać z darmowej, przeglądarkowej wersji EndNote’a. Przedstawimy ogólny interfejs programu, omówimy jego kluczowe funkcje, a następnie pokażemy, jak łatwo można dodawać literaturę do własnej „wirtualnej biblioteki”.