Marzec – darmowe webinary dla wszystkich pracowników UMED
Wraz z nadchodzącą wiosną powracamy do naszch webinarów prowadzonych przez pracowników Centrum Informacyjno-Bibliotecznego i Wydawnictwa UM w Łodzi. Wszystkie szkolenia są otwarte i przeznaczone dla całej społeczności akademickiej.
Istnieje możliwość otrzymania zaświadczenia o uczestnictwie w webinarze (po spotkaniu proszę wysłać do prowadzącego e-mail z prośba o wystawienie certyfikatu).
Dołącz tu: https://www.microsoft.com/microsoft-teams/join-a-meeting i wpisz dane dostępowe z tabeli poniżej. Opisy szkoleń znajdują się pod tabelą.
Data | Godzina | Tytuł szkolenia | Dostęp | Prowadzący |
6.03 | 10.00–11.00 | EndNote online vs. EndNote desktop – którą wersję wybrać? | Identyfikator spotkania: 321 835 154 584Kod dostępu: xq2od6CV |
mgr Karolina Wójcikowska, mgr Kamila Przegalińska karolina.wojcikowska@umed.lodz.pl kamila.przegalinska@umed.lodz.pl |
7.03 | 10.00–11.00 | Podstawy prawa autorskiego i licencje Creative Commons |
Identyfikator spotkania: 352 048 475 390Kod dostępu: um28pK6S |
mgr Magdalena Kokosińska magdalena.kokosinska@umed.lodz.pl |
10.03 | 10.00–11.00 | Procedowanie finansowania publikacji | Zapisy przez kafelek Szkolenia w Intranecie, w indywidualnym profilu pracownika UMED |
mgr Agnieszka Goszczyńska agnieszka.goszczynska@umed.lodz.pl |
12.03 | 10.00–11.00 | Jeśli nie bazy, to co? Otwarte zasoby w pracy studenta i naukowca | Identyfikator spotkania: 359 228 345 905Kod dostępu: K4er32bV |
mgr Magdalena Kokosińska magdalena.kokosinska@umed.lodz.pl |
13.03 | 10.00–11.00 | PublicUM – baza informacji o dorobku i osiągnięciach pracowników UMED |
Identyfikator spotkania: 375 924 261 730Kod dostępu: Wv3Nz6LE |
mgr Anna Radomska anna.radomska@umed.lodz.pl |
19.03 | 10.00–11.00 | Prezentacja naukowa i poster | Identyfikator spotkania: 365 580 689 27Kod dostępu: aj93Yt2T |
mgr Magdalena Kokosińska magdalena.kokosinska@umed.lodz.pl |
21.03 | 10.00–11.00 | Analiza bibliometryczna – najważniejsze informacje dla pracowników UMED | Identyfikator spotkania: 357 719 412 602Kod dostępu: Hn79Vb9C |
mgr Aleksandra Andrzejewska aleksandra.andrzejewska@umed.lodz.pl |
24.03 | 10.00–11.00 | Procedowanie finansowania publikacji | Zapisy przez kafelek Szkolenia w Intranecie, w indywidualnym profilu pracownika UMED |
mgr Agnieszka Goszczyńska agnieszka.goszczynska@umed.lodz.pl |
28.03 | 13.30–14.30 | Bibliografia bez stresu: EndNote dla każdego, cz. 1 |
Identyfikator spotkania: 316 709 299 845Kod dostępu: So24sw6j |
mgr Karolina Wójcikowska, mgr Kamila Przegalińska karolina.wojcikowska@umed.lodz.pl kamila.przegalinska@umed.lodz.pl |
31.03 | 16.30–17:30 | Główka pracuje, czyli jak wyszukać pełen tekst artykułu (i go pobrać) | Identyfikator spotkania: 356 995 271 953Kod dostępu: Xi95Dn2W |
mgr Magdalena Kokosińska magdalena.kokosinska@umed.lodz.pl |
OPISY SZKOLEŃ
PublicUM – baza informacji o dorobku i osiągnięciach pracowników UMED
Uczestnicy szkolenia dowiedzą się, jakie publikacje i aktywności można zgłaszać do bazy PublicUM oraz gdzie i jak należy to zrobić. Nauczą się również, jak wyszukać swój profil naukowca w PublicUM oraz jak sprawdzić, które dane są w nim zarejestrowane.
Zakres szkolenia:
- dostęp do bazy PublicUM
- nawigacja po stronie www PublicUM
- dane rejestrowane w profilu naukowca
- aplikacja AP 10.02 w Process Portalu
- zgłaszanie dorobku w Process Portalu: publikacje, aktywności zawodowe, osiągnięcia zawodowe (nagrody), konferencje organizowane przez Uczelnię
- najważniejsze elementy przy zgłaszaniu dorobku – na co należy zwrócić szczególną uwagę
- aktywności zawodowe w PublicUM a System Okresowej Oceny Nauczycieli (SOON).
Główka pracuje, czyli jak wyszukać pełen tekst artykułu (i legalnie go pobrać)
Szkolenie przeznaczone dla osób, które w swojej codziennej pracy i nauce potrzebują pełnych tekstów artykułów naukowych. Zaprezentujemy dwa podstawowe narzędzia dostępne z poziomu sieci uniwersyteckiej: Full Text Finder i BrowZine, a także podpowiemy, w jakich bazach dostępnych w Internecie warto szukać wartościowych tekstów medycznych w pełnym tekście, często recenzowanych, jak również preprintów.
A jeśli zawiodą wszystkie drogi, podrzucimy garść wskazówek, co zrobić, gdy PDF, który znaleźliśmy, jest płatny.
Podstawy prawa autorskiego i licencje Creative Commons
Jeśli nie wiesz, czym są Creative Commons, słyszysz tę nazwę pierwszy raz lub być może kiedyś obiła Ci się o uszy, ale już dawno zapomniałeś, o co chodzi – ten webinar jest dla Ciebie. Poznasz podstawowe, ale również najważniejsze informacje związane z polskim prawem autorskim, z budową i rodzajami licencji, a także dowiesz się, gdzie szukać darmowych (i legalnych!) materiałów opublikowanych na licencjach. Podpowiem Ci też, jak opublikować na licencji CC własny materiał: artykuł, fotografię, grafikę, ikonę, a nawet cały podręcznik lub plik muzyczny.
Procedowanie finansowania publikacji
Szkolenie prowadzone przez jednostkę merytoryczna ds. publikacji. Spotkanie ma wymiar praktyczny. Uczestnicy dowiedzą się, jak składać zapotrzebowanie na publikacje naukowe w AP05- zakupy.
Impact Factor – jak wyszukać wiarygodne informacje o wartości czasopisma
Uczestnicy szkolenia dowiedzą się, jak rozpoznać, że informacja o wskaźniku IF na stronie wydawcy nie jest wiarygodna, poznają także bazę Journal Citation Reports firmy Clarivate, która jest głównym źródłem informacji o IF oraz nauczą się wyszukiwać wartość Impact Factor dla poszczególnych lat.
Zakres szkolenia:
- czym jest wskaźnik Impact Factor
- dostęp zdalny do bazy Journal Citation Reports
- nawigacja po bazie JCR
- zasady wyszukiwania w bazie
- odszukiwanie danych o historycznej wartości Impact Factor
- sprawdzanie wartości kwartyli
- czasopisma bez Impact Factor indeksowane w bazie JCR
- weryfikowanie danych ze stron wydawców czasopism.
Analiza bibliometryczna
Na szkoleniu pokażemy między innymi, czym jest analiza bibliometryczna, na podstawie czego jest sporządzana oraz które publikacje są punktowane. Zaprezentujemy również, jak pobrać raport dorobku z profilu naukowca w bazie PublicUM.
Zakres szkolenia:
- czym jest analiza bibliometryczna
- na podstawie jakich źródeł sporządzane są analizy
- jakie wskaźniki liczbowe są brane pod uwagę przy wyliczeniach
- co jest punktowane
- szablony dokumentów
- pobieranie raportu dorobku pracownika z bazy PublicUM.
Jeśli nie bazy, to co? Otwarte zasoby w pracy studenta i naukowca
Na webinarium pokażemy najciekawsze otwarte zasoby:
- portale naukowe uniwersytetów z całego świata,
- otwarte podręczniki, scenariusze zajęć, quizy,
- kursy i szkolenia dostępne dla każdego,
- bazy zdjęć, obrazów (w tym medycznych), podcastów (także naukowych), muzyki,
- repozytoria z artykułami naukowymi i danymi badawczymi,
- biblioteki cyfrowe – polskie i światowe zasoby instytucji kultury i nauki.
Wszystkie te materiały wspomagają proces dydaktyczny, mogą być przydatne podczas wykładów i ćwiczeń ze studentami, ale też podczas gromadzenia materiałów (piśmiennictwa, źródeł) do bibliografii w pracach naukowych.
Prezentacja naukowa i poster
Szkolenie omawia cechy dobrej prezentacji naukowej, która powinna być zaledwie i aż tłem do wystąpienia (np. podczas konferencji). Podpowiemy, jak budować slajdy, by były jasne i czytelne, a także w jaki sposób zaciekawić odbiorcę, nawet jeśli temat, który prezentujemy, jest skomplikowany. Zajmiemy się także posterem (plakatem) – jego budową i warstwą wizualną. Na koniec podpowiemy, z jakich narzędzi można skorzystać, by ułatwić sobie pracę (szablony).
Bibliografia bez stresu: EndNote dla każdego
EndNote to narzędzie szczególnie przydatne przy pisaniu prac dyplomowych, artykułów naukowych
(w tym przeglądów systematycznych) czy książek. Dzięki temu menadżerowi bibliografii zarządzanie źródłami staje się prostsze i bardziej efektywne.
W trakcie szkolenia zaprezentujemy, jak szybko i sprawnie korzystać z darmowej, przeglądarkowej wersji EndNote’a. Przedstawimy ogólny interfejs programu, omówimy jego kluczowe funkcje, a następnie pokażemy, jak łatwo można dodawać literaturę do własnej „wirtualnej biblioteki”.